16 grundskolor i Stockholm får ta del av regeringens miljardsatsning på att öka likvärdigheten mellan skolorna. Det handlar om åtta skolor i söderort och åtta i västerort. Pengarna ska bland […]
Räddningstjänsten i Stockholm jobbar för fullt med att släcka en fullt utvecklad brand i en lågstadieskola i Årstadal i Stockholm. Enligt räddningstjänsten ska ingen person vara skadad. – Vi är […]
En Svensk skola med en fransk profil Franska Skolan är en friskola som följer den svenska läroplanen men har en fransk profil. Detta innebär att all undervisning sker på svenska […]
Framtiden tillhör dem som vågar tänka annorlunda. På Önskemål.se möts innovation och kreativitet för att skapa en plats där idéer blir verklighet. Oavsett om du är en företagare som söker […]
De nya gymnasiebetygen
De nya gymnasiebetygen
I varje ämnes kursplan har Skolverket formulerat ett tydligt syfte samt en beskrivning av hur ämnet bidrar till elevens utbildning. Kursplanen ska till viss del också redogöra för vad du kommer att få lära dig och vilka begrepp som ska ingå. Be gärna om kursplanen för din gymnasieutbildning för att få reda på mer. Då får du också reda på vad du behöver lära dig för att få ditt gymnasiebetyg.
A till F eller ett streck
I det nya betygssystemet innehåller gymnasiebetygen sex steg, A-F. De fem stegen A-E betecknar godkända resultat och F betecknar icke godkänt resultat. Vilket betyg en elev kommer att få beror på hur väl eleven har nått upp till målen. Det finns mål uppsatta för det högsta (A), mellersta (C) och lägsta (E) betygssteget. De satta målen för dessa betygssteg är exakt lika för alla elever i Sverige.
Om eleven har mycket hög frånvaro och inte har deltagit i någon prövning kanske inte läraren kan ge eleven ett betyg. Då kan läraren dela ut ett streck. Det betyder att du varken är godkänd eller icke godkänd.
Gymnasiebetygets värde
Varje betyg har ett värde. Gymnasiebetyget E ges värdet 10 och värdet för varje betygssteg därefter ökar med 2,5. Högsta värdet på ett betyg blir då 20. För ett icke godkänt resultat ges betyget F som motsvarar betygsvärdet 0.
A – 20
B – 17.5
C – 15
D – 12.5
E – 10
F – 0
Preciserade kunskapskrav
Det finns så kallade preciserade kunskapskrav, det vill säga tydligt formulerade krav, för betygen – E, C och A. För betygen D och B finns alltså inga preciserade kunskapskrav. Betyget D innebär helt enkelt att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda, och betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda. Underlaget för dessa betyg kan variera mellan olika elever, de kan uppfylla olika delar av kunskapskravet.
På grund av att ”till övervägande del” kan se olika ut från elev till elev preciseras dessa kunskapskrav varken på nationell eller på lokal nivå.
Läraren gör en helhetsbedömning av elevens kunskaper och jämför med överliggande kunskapskrav. Utifrån ämnets syfte och det centrala innehållet i kursen ska läraren sedan bedöma vilka delar av kunskapskraven som eleven uppfyller.
För vilka skolformer gäller de nya betygen?
De nya betygen gäller för både grundskolan och gymnasieskolan. I gymnasiesärskolan delar man dock endast ut de fem betygsstegen för godkänt resultat (A-E).
Om du är rättighetsinnehavare och har invändningar kontakta gärna oss via vår kontaktform.
(KÄLLA: REGERINGEN)